IVAN RATAMA



VISIGOTERNES BOK



En kortfattet innføring



Ett opprop mot alle former for tyranni



Guddommelig anarki 



Nietzsche, Venstresiden og Kristendommen
- pluss New-Age individet og de gamle grekere

Gud, rettigheter og sunn nasjonalisme
KRF, SV og Fremskrittspartiet



Bekjennelse:


"Den Korsfestede, mot det moralske og umoralske
maktmennesket".
Dette er Jesus syv sanne ord på Korset:
"Jeg avviser det moralske og umoralske maktmenneske".

Jesus er da selv ikke mer moral som kjemper mot umoral,
men han frelser fra begge.

Og han frelser ikke fra kjødets lyster, for kroppen er 
ikke det onde i denne verden, men han frelser fra makt
utøvelse, som er åndelighet, det onde i denne verden,
som er de sannheter maktmennesket rettferdiggjør seg med.
Kjødets lyster, sex, rus og vold, kan avfødes og oppstå
av maktmenneskenes, foreldrenes og de jevnaldrendes svik,
- og da er det ikke logisk at de sammes sannheter frigjør
fra den rusen, sexen og volden - det er ett stort paradoks!
De som skaper volden kan ikke frigjøre fra den.

Det moralske og umoralske menneske oppnår makt med kjødets
lyster og med åndens kjød:
de oppnår makt over oss ved å først slå oss og mobbe oss,
så frelser de oss med sannhetene.

Og siden Jesus ikke er moral som frelser fra umoral, men at 
han frelser fra begge, og at begge er makt, så er det ikke
ett skille mellom denne verden og den neste:
vi frelses fra makten i denne verden, som er ond, og ikke
fra denne verden, som er både negativ (folkemord, mord og
voldtakt) og positiv (sunn seksualitet, sunn nytelse, studier,
åpenhet og toleranse).
Det finnes både ett negativt - Verden, djevelen og kjødet!
(som moral og umoral er) og det finnes ett positivt - Verden,
djevelen og kjødet! (som Jesus og Maria Magdalena er).
Det er dermed ikke noe skille mellom Gudsvisdom og menneske
visdom, begge kommer fra det positive i denne verden, og begge
kommer fra motstanden mot moral og umoral, og begge kommer fra
individet.
Hvis man ikke skiller mellom homofili og tyveri, så trenger man
en - Neste verden! for å frigjøre seg fra - Denne verden! med. 


Velsignet være den som er stolt - for han og hun og hen skal leve livet
sitt.
Velsignet være den som er uten påført skam - for han og hun og hen skal
oppnå mye.
Velsignet være den som har sin egen fornuft og har sin egen vilje - for
han og hun og hen skal utvikle seg selv.
Velsignet være den som ikke tror, men likevel er ett anstendig menneske -
for han og hun og hen skal spille en stor rolle i fremtiden.
Velsignet være den som er ulydig, mot velmente intensjoner og agendaer -
for han og hun og hen skal føle seg i kontakt med seg selv og naturen.
Velsignet være den som ikke må straffe den som har skapt seg sine egne
spilleregler - for han og hun og hen har en viktig gave å tilby verden.
Velsignet være den som ikke vil frelse fra synd, fordi synden ved denne
verden, er det egentlige, og frelserne takler det ikke -
og han og hun og hen skal få være de som setter alt på rett plass og gir
mening til tingene. 






DEN ANARKISTISKE BERGPREKEN




Versjon en






                                1






1. For det Kristus egentlig avviste i Korsfestelsen, var tvangen.
2. For Romerne tvang ham.
3. Fordi han ble arrestert, forhørt og dømt.
4. Fordi han ble sett ned på og mistenkeliggjort.
5. Fordi han ble regnet blant ugjerningsmenn.
6. Og Jesus frelste oss dermed ikke fra våre synder, men fra Romernes
synder.
7. Tvang, makt og kontroll.
8. Moralsk og umoralsk tvang, makt og kontroll.
9. Både Pontius Pilatus og de to røverne på de to Korsene var syndige.
10. Hver på sin måte.
11. Som representant for det samme.
12. Og når Kristus gjorde dette, fikk vi vår egen fornuft og vår egen
vilje i Korsfestelsen, vi nektes ikke det.
13. Og vi fikk det gjennom den egne fornuften og den egne viljen Romerne
ville nekte Jesus i Romersynden, tvang, makt og kontroll.
14. Og det var Åndens kjød, fordommer, overgrep og mobbing, som Romerne
viste overfor Jesus, som de Korsfestet selv i Korset, ikke Kjødet og 
Kjødets synder, rus, sex og vold.
15. For i Korsfestelsen viste Jesus at det finnes ett positivt - Verden,
djevelen og kjødet! og det finnes ett negativt - Verden, djevelen og kj-
ødet!
16. Og det positive er ham selv, og det negative ved denne verden er
moral og umoral, og vi trenger dermed ikke den neste verden for å bli
fri fra denne verden.
17. For Jesus var ikke i mot synd, han var i mot maktutøvelse.
18. Herodes, Pontius Pilatus, Nero, de Romerske soldatene, de vanlige
menneskene som anklaget Peter.
19. For Jesus møtte verken Pontius Pilatus eller den Samaritanske kvinnen
ved brønnen med noen form for følelse av overlegenhet.
20. Og derfor skulle de ha rettigheter, og det var den egentlige frelsen.
21. For djevelen fikk makt over Adam og Eva.
22. Dermed er makt årsaken til syndefallet.
23. Og makt skapte ondskapen i den Falne verden etter utkastelsen fra Edens
hage, som både moralske og umoralske søkte.
24. Og synden gikk i arv gjennom generasjonene, gjennom makt, og bli påført
og utsatt for noe, og ikke gjennom seksualdriften, og kvinnen er da ikke mer
farlig eller skadelig enn mannen er.
25. For Jesus avviste rangen og hierarkiet han selv og de fattige foreldrene
og dyrene ble møtt med og utsatt for, i fødselen i stallen eller hulen.
26. For Kristus frelser fra Romersynden, Stallsynden og Sølvsynden.
27. Tvang, makt og kontroll, og rang og hierarki og utnyttelse.
28. Vi Visigotere tror på Ikke-påførelsesetikk og Ikke-fratagelsesetikk.
29. Og ikke bli påført moral og umoral og ikke bli fratatt sin identitet og 
livsutfoldelse.
30. For Kristus er imot det moralske og umoralske maktmennesket.
31. Og Jesus er da ikke selv moral som er imot umoral, men han frelser fra begge.
32. Og vi trenger da ikke den - Neste verden! for å bli frelste, og vi trenger
ikke å forakte kjødets lyster, som er både positive og negative, både rus og
toleranse, men vi skal forakte åndens synder, fordommer, overgrep og mobbing,
som er sånn moralen og umoralen rettferdiggjør sin makt.




     



                                      2

     





1. For Nestekjærligheten til den Kristne er maktutøvelse.
2. Og elsk din neste fordi han vil det selv og slik som han vil det,
og ikke med ett kjærlig kyss på kinnet, og ikke ut av stempel, rykte,
behov og inntrykk.
3. For idealet skal ikke lenger være nestekjærlighet, men Nestetil-
nærmelse.
4. For nestekjærlighet er å utøve makt, og å temme de som makter og er
løsningen på egen hånd, å gjøre avhengige av kjærligheten for å klare 
det og for å være det, og nestekjærligheten er å frelse noen fra det 
problem du selv har skapt for dem.
5. Og Nestetilnærmelse er det motsatte av dette:
6. For Nestetilnærmelse er å ikke tilnærme deg andre gjennom noe.
7. Din stand og status.
8. Ditt rase.
9. Ditt kjønn.
10. Din alder.
11. Din legning.     
 






                                      3







1. For Kristus avviste Romersynden i Korsfestelsen.
2. Og Romersynden er tvang, makt og kontroll.
3. Og dermed er vi frie til å gjøre-hva-vi-vil gjennom Korset,
og vi kan ikke lenger hindres i å gjøre-hva-vi-vil gjennom Korset.
4. Og Eksorsisten mister da sin makt over vår sjel og vår skjebne.
5. Og kvinnen trenger ikke å underkaste seg mannen.
6. Og faren trenger ikke å tukte barna.
7. Og det du driver sammen med kvinnen utenfor ekteskapet, er ikke
hor.
8. Og Jesus trenger ikke komme tilbake for å dømme levende og døde.
9. For Korset representerer ikke lenger deres makt over oss, men vår
frihet fra dem.
10. Jesus ble også frelst av seg selv, som ett indvid, og han frelste
bare de som var individer, fra Romersynden, om de selv hadde avvist 
tvang og rang.
11. For på sin vei gjennom Romer-riket møtte Jesus både moralske og
umoralske mennesker, og alle måtte bli individer og oppgi sin makt
over andres identitet og livsutfoldelse, men også følelser og fornuft,
for å bli frelst.









                                     4






1. For Kristus levde livet sitt som en som ville styre verden med verdier,
og ikke med penger.
2. For Korset har aldri representert ydmykelse, ydmykhet, underkastelse,
moral.
3. For da ville Korset representert makt over de svake.
4. Og det er en arv fra Romer-rikets urett.
5. For Jesus og disiplene ikke bare spiste det stekte Påskelammet, men de
nøt det. 
6. For dyrene var også tilstede når fattige gjetere og rike konger hyllet
Jesusbarnet i krybben.
7. For i Skapelsesberetningen så står det at Gud tillot Adam og Eva og nyte
kjøtt.
8. Men klarer du ikke å nyte det, grunnet Romersynden, Stallsynden eller Sølv
synden, så tillater Gud at du lar være.
9. For Jesus red på ett esel på vei inn til Jerusalem og på vei inn til Egypt.
10. Dyr spilte en essensiell rolle i Jesus sitt liv.
11. For Jesus fortalte en lignelse om en mann som sår ett Sennepskorn for å vise
at for å få en fruktbar jord, og kunne så Sennepskorn, må vi forvalte den godt.
12. Forvalt så du jorden godt.
13. For enken i Sarepta ble ikke nektet retten til mel og olje i kruset og krukken
selv om hun var fattig.
14. Og hun hadde besøkende å få hjelp av.
15. For Jesus var en som snakket om muligheter, og ikke bare om konsekvenser til
de farløse og enkene.
16. Det som førte til eksilet og fremmedgjørelsen i Edens hage, var at det ikke
sto ett opprørets tre eller ulydighetens tre der, som kunne motvirke alt det
mennesket ikke skulle vite om.
17. For Jesus var en som ble født i en stall og ble gitt muligheten til å bruke
evnene sine.
     








                                        5







1. For Jesus er ikke absolutt, selv om han er sannheten, veien og livet.
2. Det finnes andre syn på Jesus.
3. Det finnes ett vismannsperspektiv, ett fattigmannsperspektiv, ett arbeider
perspektiv, ett kvinneperspektiv, ett barneperspektiv, ett ikke-biologisk barne
perspektiv, ett vitenskapelig perspektiv, ett fremtidsperspektiv, ett raseper-
spektiv, ett dyreperspektiv, ett velstandsperspektiv i gavene, ett fordelings
perspektiv i gavene, ett verdiperspektiv i fødselen i stallen eller hulen.
4. Jesus er plural.
5. Jesus er moderne.
6. Jesus er liberal.
7. For Jesus sa til tilhørerne sine at Gud skapte dem til mann og kvinne.
8. Men trykket i setningen var på ordet "Dem".   
9. Og alle som er mann og kvinne, uansett hvordan, er en del av det samme, store
dem.
10. Og om de ble skapt til mann og kvinne, så skulle mann og kvinne oppleve
kjærligheten som det de er, og alle andre oppleve kjærligheten, som det de er.
11. Og om Gud skapte dem til mann og kvinne så sier Gud ikke om dette er ett
uttrykk for en legning, eller ett uttrykk for en form og en natur. 














                                            6








STORHETENS EVANGELIUM








1. Vi Visigotere, elever av Terasseklippens lære, tror og mener at Jesus avviste
det moralske og umoralske maktmennesket.
2. Pluss menneskers moral og umoral.
3. Det vi tror på som åpenbart er det Korsfestede individ mot det moralske og umoralske
maktmennesket.
4. For den Korsfestede frelser deg ikke bare fra dine synder, men også fra andres synder
mot deg.
5. Og dermed er vi hele, gjennom det vi selv har lidt og gjennom det andre har lidt.
6. Og dermed kan ingen av dem få makt over den andre ved å opptre som hans frelser.
7. For den som har storhet, arver evig liv.
8. Og all sann storhet er makt over deg selv, og ikke makt over andre.
9. For vårt menneskeideal er en Romer uten volds og herskelyst, som er sunn og sterk,
og en Kristen uten skam og skyldfølelse, som er medfølende.
10. En udødelig sjel kommer verken til himmel eller helvete, for i himmel og helvete
holdes man igjen, man er underlagt noen andres falske vilje og ikke styrt av din egen
ekte vilje, og en udødelig sjel kan ikke holdes igjen.
11. Det finnes ingen himmel og helvete, i form av belønning og straff, men kun rettferd-
ighet for både synderens og den frelstes erfaringer.
12. Og taperen og vinneren.
13. Og den lovløse og den lovlydige. 
14. Det kommer ingen endelig krig eller dommedag, men en oppløsning av alle maktforhold,
som setter alle ting i rett skikk:
gjør godt til godt og gjør ondt til ondt slik at ingenting noengang mer skal kunne for-
veksles.
15. Og Kristus på Korset frelste oss ikke fra syndene våre, det gjorde han mens han
forkynte, han ga oss ett symbol som ikke forveklser godt og ondt.
16. Sånn som de moralske og umoralske har gjort.
17. Fordi de har bare en falsk vilje, mens deres ekte vilje, som de ikke hører på,
er for dem ondskap.
18. For Gud er ikke lys og kjærlighet:
Gud er latter, styrke, eleganse, storhet, velstand, utholdenhet, seier, generøsitet,
glede, skjønnhet, kraft, dyktighet.
19. For at vi skulle ha ett forsvar mot det moralske og umoralske.
20. I form av mennesker og maktmennesker.
21. Kan dere huske når vi satt rundt kjøttgrytene i Egypt, og diskuterte og søkte svar,
og fant mange, men bare ett talte til sjelen og hjertet, og drakk Mynte-Te med sterkt
krydder, og spiste usyrede rosinkaker med fint mel og Citronsmak.
22. Forsvar ett individs og ett folks verdi-evolusjonære og evolusjonær-psykologiske
utvikling og historie.
23. Gud er stor, og derfor er mennesket det også, for Gud tåler ikke å se oss som noe
mindre stor enn han selv er.
24. Og all sann storhet er makt over deg selv og ikke makt over andre.
25. Makt over deg selv, gjennom liberal nytelse.
26. For lys vil evighet og evighet vil lys, og alle mennesker, alle som ble individer,
og var undertrykket eller frigjort fra det, skal få returnere til universet og utfolde
seg der, uten moralen og umoralen og evolusjonens pendelbalanse mellom fortid og fremtid,
og evolusjonens vold;
Vi Visigotere tror på og finner oss selv i brød, lys og evighetskorset, der brødet,
sulten og behovene, tilfredsstilles i lyset og evigheten, og er av lyset og evigheten.
27. Gi navn til tingene eller bli gitt navn til selv.
28. For det foregår en kamp om å gjøre andre til den andre og kontrollere ham, i språket.
29. For i Edens hage fantes det ikke en gruppe, bare to individer.
30. Vend om!
31. Ellers så vil du fortsette å steine syndere og brenne hekser helt til du oppdager at
det ikke gir noen makt lenger.
32. Og du er alene.
33. Og det er de du brente og steinet som har makt over deg.
34. For rovdyret er temmet.
35. Ikke dem.
36. Ikke synderne.
37. Men deg.
38. Den moralske og umoralske.
39. Den frelste.
40. Det rette og egentlige rovdyret.
41. Oppgi det egoet som fører til dårlig oppførsel, men behold det egoet som ikke finner
seg i mer.
42. Frelst, ikke bare fra de kjødelige synder, i form av rus, sex og vold, men også frelst
fra de åndelige synder, i form av fordommer, overgrep og mobbing.
43. For Gudsbud i en generasjon er menneskebud i neste generasjon, og Gudsbud i en sammenheng
er menneskebud i en annen sammenheng.
44. Og omvendt.
45. For den sanne løsningen, er at dere skal leve etter Gudsbud der menneskebud er forkastelige,
og at dere skal leve etter Menneskebud der gudsbud er en styggedom.
46. For Paulus tok feil av Jesus når han trodde han skilte mellom denne verdens lovløshet og
Guds rike, ikke det menneske og Gud er, å følge vår vilje og fornuft, gjør oss syndige, men
å ikke se rett og galt som enten/eller, mellom vår natur og vår vilje og vår fornuft.
47. For Jesus beviste når han forsvarte seg overfor Pontius Pilatus at vår egen vilje og
fornuft, våre menneskebud, kan være like så gode som Guds.
48. Og mitt rike er ikke av denne verden, men også gi til Keiseren det som tilfaller ham,
kom fra mennesket Jesus.
49. For Kristus var ikke en vismann, og heller ikke en Gud, men heller ikke ett perfekt
menneske:
Jesus Kristus var ett individ blant moralske og umoralske flokkdyr, psykopater og makt-
mennesker.
50. Som frelste seg selv og andre, og lærte dem å frelse seg selv, ved å gi dem innsikt i
den makt og statusforholdelse de var midt oppe i, og bruke den mot den andres vilje, hans
falske vilje som er den eneste han har.
51. Den sanne viljen er for dem ondskapen:
det individet er og som driver vår verden fremover, gjennom geniene og ofrenes medfølelse.
 




- Åndelighet, rettigheter, sunn nytelse,
suksess, se gjennom og takle, og sunn rotfasthet!




En meningsgivende ting for oss er å oppleve og utrette -
enten alene eller sammen! 



De kontrollerer oss med syndebegrepet, med normalitetsbegrepet,
med taperbegrepet, med idealitetsbegrepet (som akkurat nå er
rasjonalitet og narsissisme, men som var påført, og ikke våknende
dårlig samvittighet i fortiden).
De kontrollerer oss med medisinene, fengslene, pengene, og gata
- og helvete!
Pluss språket og ordene - som fremkaller visse tanker og følelser
og blokkerer visse tanker og følelser!



Gullnøkkelen:


- Du skal ikke ha din selvstatus i andre, men i deg selv!

(Som gjør at du ikke må kontrollere eller underordne deg den andre,
eller inngå en falsk pakt med ham, for å oppnå og bevare din selv-
status).